Het geheim voor ogen die uitspringen in portretten

Een van de vragen meest gestelde vragen die ik krijg van andere fotografen, en zelfs niet-fotografen, is hoe ik de ogen in mijn portretfoto's zo 'laat uitspringen'. Waar mensen ook naar refereren zijn die donkere plekken onder de ogen. In het engels noemen ze dit ook wel "Racoon Eyes". Het zijn de donkere gebieden in de oogkassen van een model, veroorzaakt door licht dat van boven komt zoals de middagzon.

Het aller belangrijkste wat je nodig hebt om die mooie sprekende ogen te krijgen is LICHT. Je zou misschien zeggen dat dit allemaal achteraf in Photoshop met allerlei acties is gedaan, maar nee dit kun je echt met je camera zolang je weet hoe je met licht om gaat.

Dus het vinden van licht is de eerste stap om ogen te laten knallen. Belichting is niet alleen belangrijk om ogen te laten knallen, maar in elk aspect van fotografie. Het is een essentieel stukje van de puzzel dat je moet proberen te beheersen. Er zijn een aantal manieren om dit aan te pakken, en een aantal manieren om naar dat perfecte licht te zoeken en te weten wanneer je het hebt gevonden.

Hier zie je duidelijk dat de ogen donker zijn door het zonlicht. Ook de harde schaduwen geven een minder mooi beeld bij de kinderen.

Een groot verschil met de andere foto doordat we in de schaduw zijn gaan staan.

2 meter naar achter in de deur komt er alleen nog licht van voren wat veel zachter licht op het gezicht geeft.

Ondanks het zachte licht van de bewolking krijg je meer licht van boven en meer donkere ogen.

Het licht vinden

Het vinden van dat perfecte licht helpt niet alleen bij het krijgen van die mooie heldere ogen, maar het geeft de hele foto betere huidtinten, betere belichting en minder harde schaduwen en highlights wanneer het hele gezicht goed is verlicht. Belangrijk is dus dat je eerst op zoek gaat naar goed licht. Sommige mensen denken als ze de zee op de achtergrond hebben van die gave strand foto's kunnen maken. Of denk eens aan een grasveld in het park met bomen op de achtergrond. Een heel mooi plaatje. Maar waar zet je de persoon of gezin neer in deze plaatjes? De kans is groot dat zij nu niet mooie uitgelicht zijn. Er komt lelijk licht van boven (de zon) en die geeft nou net die harde schaduwen in de ogen.

Een foto met heel veel licht van achter kan ook minder mooi zijn. Dit komt omdat je altijd als eerste naar de lichte delen van een foto kijken en wanneer dit een hele lichte achtergrond is zul je je onderwerp niet goed zien. Er zijn wat geavanceerde trucs om deze lichtomstandigheden op te heffen met bijvoorbeeld flitsers of reflectieschermen. Maar wanneer je het makkelijker kunt oplossen zou ik persoonlijk voor de makkelijke weg gaan.

Mijn advies is dus om op zoek te gaan naar zacht licht waardoor je minder schaduwen in de gezichten krijgt en de ogen gaan spreken. Zorg ervoor dat je een dak boven het hoofd hebt van je onderwerp. Dit kan zowel binnen als buiten. Voor binnen en buiten zijn verschillende technieken om de ogen te laten spreken, maar in de basis is het allemaal hetzelfde. Het licht op het gezicht bepaald.

Raamlicht

Wanneer je binnen fotografeert heb je lampen en daglicht. Vaak is de combinatie van beide niet mooi vanwege het kleurverschil. Ik zal hier een korte omschrijving geven hoe het werkt. Om van die uitspringende ogen te fotograferen kun je het makkelijkst ervoor zorgen dat je onderwerp in het licht staat.

Je kunt je onderwerp naar het raam laten kijken, ofwel de fotograaf heeft het raam achter zich. Wanneer u dit doet, zie je reflecties van de lichtbron in de ogen van je onderwerp. Dit heeft de engelse term: catchlights. Deze geven die "sprankeling" aan de ogen. Plaats het onderwerp dichter bij het raam om grotere catchlights te zien. Als je het moeilijk vindt, laat dan je onderwerp eens ronddraaien en kijk hoe het licht de ogen raakt terwijl ze bewegen. Je ziet vanzelf wanneer het licht mooi en dus laat je ze stoppen wanneer je het beste licht krijgt.

Wanneer je iemand met het gezicht recht naar het raam laat kijken krijg je een mooi schaduwloos gezicht. Dit kan heel gaaf zijn en met groepen weet je zeker dat iedereen goed verlicht is. Maar wil je wat meer dieptewerking, laat dan het gezicht een beetje schuin staan vanuit het raam of de lichtbron zodat het portret wat dimensie en diepte krijgt.

Raamlicht van links geeft zacht licht en definitie.

Met een deur in de rug van de fotograaf en het baby dat naar buiten kijkt, krijg je heel zacht licht in het gezicht met weinig schaduwen.

Dit is in een slaapkamer waarbij het model naar het raam kijkt.

Hier kun je goed de catchlights in de ogen zien. Zoals je ziet kijkt het model naar het raam. Dit geeft mooi zacht licht en weinig schaduw.

Open schaduw

Je bent in de stad en de zon schijnt goed. Dan kun je op zoek gaan naar open schaduw. Je staat bijvoorbeeld in de schaduw van een gebouw wat mooi zacht licht op het gezicht geeft. Om je heen zijn voldoende gebouwen die licht reflecteren in het gezicht. De gebouwen zijn eigenlijk een soort diffuse spiegel die je onderwerp zacht uitlicht. Doordat je in de schaduw van het gebouw staat hoef je ook niet in de zon te kijken en ogen te knijpen. Doordat je buiten staat en licht van alle kanten komt krijg je ook een brede catchlight in de ogen. Helderen kleuren en mooie huidtinten. Daarbij heb je ook geen hulp nodig van reflectors of flitsers.

Je kunt ook je onderwerp in een deuropening of onder een brug laten staan. Dit zorgt ervoor dat je geen licht van boven krijgt maar alleen zacht licht van voren. Laat je onderwerp maar eens een aantal stappen naar voren en achteren zetten en kijk goed naar het licht op het gezicht. Wat vaak wel gebeurd bij deze truc is dat je onderwerp prachtig uitgelicht wordt maar de achtergrond weer donker is. Probeer daar zelf een balans in te zoeken. Misschien wil je juiste een zwarte achtergrond bij de portretten. Of misschien wil je de achtergrond achter je model ook kunnen zien.

Bovenstaande techniek kun je ook gebruiken in het park. Het dak boven je hoofd zijn in dit geval dan de bomen waar je onderdoor loopt. Deze zorgen er voor dat er geen licht naar beneden schijnt en dat er alleen maar licht van voren op de gezichten komt. Bij de meeste groepsfoto's die ik in het park maak gebruik ik deze techniek. Soms gebruik ik de flitser om het licht nog iets mooier te maken maar dat is iets geavanceerder.

open schaduw met licht van achter geeft mooi zacht licht in de ogen. Hier staat het gezin onder de bomen waardoor het meest licht van boven geblokt wordt.

Het gezin staat onder een aantal grote bomen en er komt wat licht van achter waardoor je mooi zacht licht krijgt op de gezichten van de kinderen.

Het model hangt onder een boom waardoor er alleen licht op het gezicht komt.

Op het strand met volle zon zijn we in de open schaduw van een strandtent gaan staan. Al het licht rondom ons heen weerkaatst mooi in het gezicht van het gezin en geeft heel zacht licht.

Hulpmiddelen

Met hulpmiddelen kun je extra licht in de foto's aanbrengen, denk hierbij aan een flitser. Je kunt ook gebruik maken van een reflectiescherm waarmee je licht gaat weerkaatsen. Wanneer je het licht goed onder de knie hebt kun je hier ook mee gaan spelen.

reflectiescherm

Probeer eens een reflectiescherm te gebruiken om het licht terug in de ogen en het gezicht te "bouncen". Dit werkt zeer effectief oudere kinderen en volwassenen. Als iemand je kunt helpen het scherm vast te houden is dit net wat makkelijker te doen. Het gebruik van zo'n scherm werkt goed bij 1 persoon of 2 personen die de gezichten dicht bij elkaar hebben. Het kan zelfs bij een gezin met 2 kleine kinderen wanneer je alle gezichten goed dicht bij elkaar hebt. Bij grote groepen wordt het net te lastig om een reflectiescherm te gebruiken en dan kun je beter overstappen op een flitser.

Met licht van boven en achter en een reflectiescherm op het gezicht gericht krijg je mooi zacht licht de deze catchlight in de ogen.

Hier kun je goed zien dat een reflectiescherm het gezicht van de baby mooi zacht belicht.

Door het reflectiescherm te gebruiken krijg je net wat mooier en zachter licht in het gezicht en een extra catchlight in de ogen.

zonder reflectiescherm

met reflectiescherm

Bij het gebruik van de reflector is het belangrijk dat je goed kijkt naar de ogen terwijl je het scherm verandert van hoek. Reflectoren kunnen met name handig zijn wanneer met tegenlicht fotografeert om die heerlijke zonnevlam vast te leggen terwijl uw onderwerp goed verlicht blijft en hun ogen vol helder licht zijn.

Flitser

Nog een truc die ik door de jaren heen heb geleerd, is het dragen van een wit shirt dat als een natuurlijke reflector zal fungeren. Andere objecten of omgevingen kunnen ook als handige reflectoren fungeren zoals trottoirs, lichte en neutraal gekleurde muren, enz.

Links: tri-grip reflector welke gemakkelijk is om vast te houden tijdens het fotograferen. Midden: 5-in-1 reflector Rechts: Godox AD200 flitser met ronde kop en diffusor

door het harde licht te blokken kan het model zijn ogen open houden en krijg je door de schaduw zacht licht op het gezicht.

Zonder reflectiescherm is het lastig om je ogen open te houden met zonlicht.

Hier zie je dat het model makkelijker zijn ogen kan openhouden en wat egaler licht op het gezicht krijg.

Op deze locatie in het park was het wat donker maar het licht was wel zacht. Dit heb ik versterkt door een AD200 flitser te gebruiken waardoor de gezichten net wat meer gaan spreken.

Tot slot

Ga lekker veel oefenen met al deze technieken en wanneer je ze goed onder de knie hebt ga je vanzelf het licht zien. Het aller belangrijkste is dat niet alleen jij lol hebt maar ook je model, gezin of familie het naar zijn zin heeft tijdens de fotoshoot. Je kunt een foto hebben die perfect belicht is, maar als de lol er niet vanaf spat is het toch wel jammer.

Heb je nou geen zin om dit allemaal zelf te doen en wil je samen met je gezin of familie op de foto gezet worden kun je uiteraard mij ook inschakelen, en dan gaan we samen er een leuke fotoshoot van maken!

Stefan Segers
Sinds 2008 werkzaam als fotograaf met als specialiteit portretten, families, kinderen en bruiloften.
https://www.stefansegers.nl
Vorige
Vorige

fotoshoot met je gezin tijdens Corona zonder problemen

Volgende
Volgende

Familieshoot in de studio en kledingtips